In gesprek met… Kahle Acoustics.

Hoe maak je een zaal voor tal van soorten voorstellingen?

Onze zaal was vroeger niet geliefd onder de harmonieën vanwege 'slechte' akoestiek. Maar hoe zorg je ervoor dat de nieuwe zaal hier wél geschikt voor is? Met deze vraag gingen we naar Cees Mulder, akoesticus bij Kahle Acoustics.


Kahle Acoustics is betrokken bij de bouw, renovatie en inrichting van theaters, concertzalen, operagebouwen en conservatoria. Van Beijing tot New York, van Parijs tot Londen. En nu dus ook in het wat kleinere Roermond. De akoestiek van een zaal heeft meer invloed op de ervaring van het publiek dan je misschien denkt. Een cabaretvoorstelling met één spreker vraagt om andere akoestische oplossingen dan een volledig orkest. De oude zaal bood niet veel flexibiliteit en het geluid was bij verschillende voorstellingen verre van optimaal. Hier moest verandering in komen.

Jullie zijn verantwoordelijk voor de akoestiek in ons theater. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Cees: "We beginnen met twee aspecten: de aard van de zaal en het soort evenementen dat er plaatsvindt. De grootte van de zaal bepaalt wat er mogelijk is. Op basis van die afmetingen bepalen we de akoestiek die past bij verschillende situaties. Ook speelt de vorm van de zaal een grote rol in hoe geluid wordt overgedragen. Hoe je een zaal ontwerpt, beïnvloedt sterk de klank van een orkest of voorstelling. In het geval van De Oranjerie mochten we meedenken over het ontwerp van de zaal, dus we hebben echt invloed gehad op hoe die eruitziet. Sommige delen van de zaal zijn heel nauwkeurig vormgegeven, met een precisie van soms minder dan een centimeter."


Benieuwd naar de oplossingen die Cees Mulder en zijn team hebben bedacht om de akoestiek te verbeteren? Haal dan snel ons gratis theatermagazine op!
 

Nieuwsbericht delen?